Zdravotní prevence na vzestupu. Zájem o firemní výhody v oblasti zdraví roste

Zdravotní prevence na vzestupu. Zájem o firemní výhody v oblasti zdraví roste

Zdravotní benefity využívá podle průzkumu až 42 % Čechů, a to stále pestřejším způsobem. Z dat Edenred Benefit Indexu je patrné, že ačkoliv objem útraty zůstává meziročně téměř stejný, lidé se postupně přesouvají od čistě praktických nákupů směrem k širšímu spektru služeb, které podporují dlouhodobé zdraví a prevenci. Vedle lékáren, které jsou nejoblíbenější, roste zájem o dermatologická vyšetření, oční optiky, léčebné procedury v lázních, očkování či další služby podporující tělesnou i duševní kondici. Portfolio zdravotních služeb a produktů, za které je možné benefity uplatnit, se navíc dále rozšiřuje – a to i v odlehlejších regionech. Od příštího roku se daňově uznatelný limit pro zdravotní benefity zvyšuje na 48 967 Kč – tedy o 2 410 Kč více oproti minulému roku. Je totiž vázán na průměrnou mzdu.

Do sekce zdravotních benefitů spadají služby a produkty, které jsou poskytovány zdravotnickými zařízeními, nebo na ně byl vystaven lékařský předpis. Aktuální Edenred Benefit Index, který srovnává čerpání benefitů u zaměstnanců za leden až říjen 2024 a 2025, ukazuje, že celkový objem útrat v oblasti zdraví zůstává meziročně stabilní. Ochota investovat do zdraví tedy zůstává, mění se však skladba toho, za co utrácejí. Větší pozornost zaměstnanců se tak přesouvá ke službám, které řeší zdraví komplexněji.

„Data stále jasněji ukazují přesun části útrat k péči, která má dlouhodobější dopad, tedy takové, která řeší zdraví systematičtěji a zahrnuje preventivní zdravotní prohlídky nebo specializovaná vyšetření, „říká Aneta Martišková, ředitelka vnějších vztahů Edenred a připomíná, že podle březnového průzkumu[1] využívá zdravotní benefity 42 % zaměstnanců a dalších 40 % by si je přálo mít. „Je to jasný signál, že péče o zdraví už není pouze o řešení potíží, ale o prevenci, regeneraci a dlouhodobém přístupu k tělu i psychice.„

Optiky a lázně vedou. Co dalšího Češi využívají?

Ostatní kategorie mimo lékárny ukazují největší meziroční dynamiku a zároveň nejlépe odrážejí, jak se zdravotní benefity v letošním roce proměňují. Nejvýraznější růst je patrný u léčebných lázeňských pobytů, jejichž objem se zvýšil o 2,73 %. Část tohoto růstu může souviset s tím, že zaměstnanci začínají lázně využívat nejen v rámci léčby konkrétních onemocnění, ale také jako součást prevence: „Data tak naznačují širší trend, kdy se léčebné pobyty v lázeňských domech postupně stávají přirozenou součástí dlouhodobé péče o zdraví,„ dodává Martišková a připomíná, že v rámci prevence lze zdravotní benefity uplatnit také na úhradu očkování.

Další významnou kategorii tvoří oční optiky, kde útrata meziročně vzrostla o 0,64 %. Brýle a další korekční pomůcky mohou výrazně zatížit rodinný rozpočet, a jejich úhrada z benefitů tak představuje pro zaměstnance dlouhodobou úlevu. Naopak u kategorií, které jsou často alespoň částečně hrazené zdravotní pojišťovnou, je patrný pokles. Jedná se o kategorie jako je fyzioterapie, rehabilitace a hydroterapie.

Zdravotní prevence na vzestupu. Zájem o firemní výhody v oblasti zdraví roste
Zdravotní prevence na vzestupu. Zájem o firemní výhody v oblasti zdraví roste

Pozvolné změny jsou vidět také u dalších kategorií, které sice jednotlivě tvoří pouze zlomky procent, ale dohromady ukazují zajímavý posun v tom, jak Češi o své zdraví pečují. „Benefity například zaměstnancům umožňují také uhradit očkovací vakcíny, které by jinak platili v plné výši sami, a využít je v obdobích vyššího zájmu o preventivní ochranu – například během sezónních respiračních vln nebo v situacích, kdy se objeví lokální epidemie,„ vysvětluje Aneta Martišková. Mírně roste také využívání dentální péče za benefity. V řadě regionů je obtížné najít zubního lékaře, který přijímá nové pacienty v rámci veřejného zdravotního pojištění, mnozí zaměstnanci proto využívají benefit k úhradě preventivních prohlídek nebo menších zákroků. Pozvolně stoupá také oblast psychologie. Tento trend odráží vyšší povědomí o duševním zdraví i skutečnost, že lidé začínají psychologickou péči vnímat nejen jako řešení akutních potíží. Stále více zaměstnanců podle Martiškové vyhledává odborníka dříve – aby předešli přehlcení, stresu nebo vyhoření a podpořili tak své fyzické i duševní zdraví.

Nové trendy by tak podle odborníků konečně mohly být odpovědí na dlouhodobé problémy. „Na zdravotní prohlídky pravidelně dochází méně než polovina Čechů. U specializací jako je stomatologie nebo gynekologie je situace ještě horší. V obou případech by preventivní prohlídka měla proběhnout jednou za rok a tuto frekvenci dodržuje jen zhruba 30-35 % všech pacientů. V Česku jsme zkrátka zvyklí řešit vlastní zdraví reaktivně – a odbornou pomoc vyhledat až v okamžiku, kdy nastanou závažné problémy,„ vysvětluje Jakub Kratochvíl, výkonný ředitel Unicare Medical Center s tím, že podobný přístup z pracovního hlediska vytváří zbytečné náklady jak pro pacienty, tak pro firmu. „Právě proto je v tuzemském kontextu důležité zapojení zaměstnavatelů coby aktivních zprostředkovatelů a zároveň motivátorů,„ dodává.

Prevence jako směr, který bude posilovat

Vývoj čerpání ukazuje, že lidé stále častěji kombinují různé typy péče – od vyšetření přes regeneraci až po podporu psychické pohody. Nabídka zdravotních služeb, které mohou zaměstnanci z benefitů využít, se navíc stále rozšiřuje. Letos přibyly například specializace jako je logopedie, lymfologie, mamografický screening nebo prenatální péče. Tyto obory zatím tvoří menší část čerpání, ale rozšiřují možnosti, jak zdravotní benefity využít podle individuálních potřeb. Možnosti, jak benefity využít, se navíc netýkají pouze samotných zaměstnanců. Často je lze uplatnit také ve prospěch rodinných příslušníků a blízkých. Díky tomu se podpora zdraví přenáší i do rodin a domácností.

Edenred navíc pracuje na tom, aby byla péče dostupná i mimo velká města. Širší síť poskytovatelů umožňuje zaměstnancům skládat si zdravotní péči flexibilněji – podle toho, co skutečně potřebují a co mají v místě bydliště nebo práce k dispozici. „Zdravotní benefity dnes lidem umožňují péči více personalizovat. Každý si může zvolit to, co mu dává největší smysl – ať už jde o regeneraci, vyšetření nebo podporu duševní kondice. Je to pozvolná, ale zřetelná změna. Zaměstnanci se posouvají k péči, která podporuje fyzické i psychické zdraví,„ dodává Aneta Martišková.

Ke zkvalitnění prevence mohou skrze konkrétní kroky přispět i samy firmy. Základem je podle odborníků jejich schopnost zviditelnit a správně vysvětlit klíčové přínosy. „Díky informacím o svém zdravotním stavu a včasné reakci na potenciálně problematické signály se snižuje možnost vzniku budoucích komplikací, prodlužuje se délka aktivního života ve zdraví a v neposlední řadě se snižují i budoucí náklady na případnou léčbu,„ říká Jakub Kratochvíl z Unicare Medical Center. Připomíná také, že podpora zaměstnavatele zvyšuje sounáležitost zaměstnanců a loajalitu k firmě. Tím pozitivně ovlivňuje motivaci a produktivitu: „Prevence snižuje počet absencí a zdravotních problémů, což je výhodou nejen stran zaměstnání, ale i v běžném životě. Současně zamezuje finančním ztrátám firmy a extra vynaloženým finančním prostředkům na zaškolování nových zaměstnanců, kteří nemocné zastupují.„

[1] Průzkum Preference různých generací při výběru zaměstnaneckých benefitů probíhal od 17. února do 10. března 2025 na vzorku 2051 respondentů z řad držitelů karet Edenred.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥